fredag 11 februari 2011

Vecka 6: Fredag - Styrketräning och årsmål

Lite fredagsstyrka, man var bra sugen på att dra på sig brottartrikåerna istället.
  • Bulgariska split squats 3x10 2x8 kg - Per ben med kettlebells i nävarna, herrejävlar vad detta var jobbigt, trodde på förhand det skulle vara en promenad i parken
  • Rak marklyft-stretch 3x8 40 kg - För rörligheten
  • Axelrehab 4xövningar
Var hos läkaren idag och fick remiss till röntgen, men den lär väl dröja om jag känner sjukvården rätt. Tills dess håller jag mig från träning åtminstone så länge jag inte kan sova på vänstersidan.

Studerade filmerna från EOBJJ, och de följer egentligen alla samma mönster: jag jobbar envist på nertagning eller passering (vilket jag får i alla matcher utom en), kastar bort positionen på något helt vansinnigt, försöker styra upp situationen underifrån.

Det som är slående är hur det är precis så jag har kört på sparring i ungefär ett år nu: för att träna på att ligga under har jag ofta gett bort svep, lagt mig ner, eller bara struntat i att försvara positionen i scrambles. Kanske inte så konstigt att man agerar likadant på tävling sen.

Lösningen får väl bli (förutom att bara bli bättre) att fokusera på toppbiten, och på positioner underifrån som inte är guard/halvguard för att lära mig att (återigen) scrambla och alltid söka topp - jag har inga ambitioner på att bli guardspelare på heltid.

Mål för året för min grappling:

Stående
  1. Mixa upp judo med brottning och dra guard
Underifrån
  1. Utöka halvguarden genom att använda "inre" benet mer
  2. Escapes från positioner och lås
  3. Lära mig butterflyguard
  4. I största allmänhet utvidga och förfina positionerna
Topp
  1. Mycket fler avslut
  2. Ryggtagningar från fler positioner
  3. Fler passeringsalternativ
  4. Mer teknisk toppkontroll - såg en hel del enkla misstag på filmerna
Dessutom låg vikten på stadiga 85.1 kg morgonvikt i morse. 82 känns som ett inte ouppnåeligt mål för denna rehabperiod om den varar i 8 veckor. Ska testa kaloribegränsa lite och ser var jag hamnar. Det här är inte huvudfokus, stannar jag kvar på 85 om ett par veckor så tänker jag inte pina mig själv för att gå ner - det vet jag att jag kan göra när det faktiskt behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar