måndag 31 januari 2011

Vecka 4: EOBJJ i Lissabon

Så blev det dags till sist för EOBJJ i Lissabon. När det kom till kritan presterade jag inledningsvis riktigt dåligt, lyckades ändå vinna första matchen på en triangel från guard men förlorade andra på poäng efter att ha blivit passerad.

Lyckades komma in i blåbältesnationslaget +76kg och fick gå fyra matcher där, vann samtliga. Även första två matcherna här kändes riktigt kassa även om jag vann, problemet var främst att jag fokuserade alldeles för hårt på att inte förlora och alldeles för lite på att faktiskt vinna.

Två sista matcherna började det lossna och jag började slappna av lite mer, vann näst sista på poäng efter att ha omo plata-svept motståndaren sent i matchen, och sista på matchen submission från side control. Mycket kul att jag fick en chans att köra i nationslaget och få lite matcherfarenhet på köpet, rolig stämning på mattan och bra (och tidvis ganska mustig) coachning av Martin Jansson och Waldo Zapata.

Den riktigt stora bragden stod inte jag för, utan lagmedlemmen som skadade armen ganska allvarligt och fick lämna WO efter vår andra match. Nationsturneringen fungerar så att det är bäst till tre vinster, varje lag har fem medlemmar. Blir det tre raka vinster för laget får alltså bara de första tre i laget gå match. I finalen mot USA stod det till sist 2-2 i matcher varpå han bestämde sig för att försöka iallafall för att inte kasta bort guldet, och lyckas där strypa ut sin gubbe med ena armen i princip obrukbar. Där snackar vi hjärta!

Skrapade upp ett sår under ögat, så det blir vila från brottning tills det har läkt. Under tiden ska jag försöka planera hur jag ska lägga upp träningen för året, och vad jag ska fokusera på. Helt klart är att jag ska försöka tävla en del, för när inte tävlingspsyket klaffar spelar det ingen roll vad man presterat på mjukrullningar på klubben.

Ska även analysera matcherna och se vad jag hittar för fel och brister där. Något som funkade mycket bra var konditionen, så bra att jag aldrig ens funderade på det här med trötthet utan bara körde på.


3 kommentarer:

  1. Grymt jobbat, härligt att höra att kondisen hade en så bra nivå!

    SvaraRadera
  2. Kul att det gick så bra i nationsturneringen. Säg gärna till om du kommer på något man kan köra på träningarna för att bättre förbereda sig inför tävling.

    SvaraRadera
  3. Stående BJJ, både nedtagningar och olika varianter på att nå guard, inte fokusera för mycket på rena judotekniker. Förutom det mer matchliknande sparring.

    Men framförallt är det min övertygelse att man behöver tävla mycket för att bli bra på att tävla.

    SvaraRadera